15 366 mebli od 63 producentów
22 000 opinii klientów
Internetowy Salon. Internetowe Ceny.

 

Powrót do szkoły, czyli biurko na szóstkę 

 

Jak zapewnić uczniowi idealne warunki do nauki? Warto zacząć od dobrze dobranego biurka, przy którym dziecko będzie spędzać najwięcej czasu odrabiając lekcje. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy bezpłatny poradnik "Biurko na szóstkę", w którym radzimy na co zwrócić uwagę przy aranżacji miejsca nauki dla dzieci i młodzieży. 

 
Uczniowie spędzają bardzo dużo czasu w pozycji siedzącej, zarówno w szkole jak i w domu. Według badań*, polski gimnazjalista tylko na odrabianie prac domowych przeznacza 7 godzin w tygodniu. Do tego należy doliczyć  czas spędzony przed komputerem (przeciętnie 1,5h)**. Dlatego, by zapewnić dobre warunki do nauki niezbędne jest odpowiednio dobrane biurko oraz krzesło, które zapewnią dziecku wygodę i pozwolą uniknąć problemów ze zdrowiem w przyszłości. 
 
Wyprostuj się! 
 
Idealnie dopasowane miejsce pracy to takie, które wymusza prawidłową postawę podczas nauki przy biurku. Proste plecy, ręce swobodnie oparte na blacie oraz nogi ugięte pod kątem 90 stopni to absolutna konieczność. Dzięki takiej postawie ciężar ciała nie będzie obciążać kręgosłupa, co zapobiegnie bólom pleców, czy skoliozom. 
 
Wygodne krzesło 
 
Bardzo ważnym elementem odpowiedzialnym za komfort pracy jest krzesło. To właśnie ono, dzięki możliwości regulacji wysokości, zapewni prawidłową postawę każdego ucznia. Oparcie krzesła powinno posiadać funkcję regulacji oraz kąta nachylenia, dzięki czemu łatwiej je będzie dostosować do naturalnych krzywizn kręgosłupa w odcinkach: piersiowym i lędźwiowym. Niektóre krzesła są wyposażone w podłokietniki, które zmniejszają napięcie rąk oraz ramion,  ułatwiając utrzymywanie wyprostowanych pleców. Dobrym wyborem są krzesła obrotowe, zapewniające największą swobodę ruchów. 
 
 
Biurko na lata 
 
Biurko powinno być ergonomiczne (dostosowane do wieku i budowy dziecka), funkcjonalne (z ewentualną możliwością rozbudowy) oraz estetyczne. Optymalne wymiary biurka to: szerokość 80-90 cm i długość 120-160 cm, natomiast przeciętna wysokość
to 72-75 cm. Pod biurkiem należy zostawić wolną przestrzeń dla nóg, szerokości minimum 70 cm oraz głębokości minimum 60 cm. 
 
 
Jeżeli na biurku planujemy ustawić komputer lub laptop, to minimalna odległość oczu dziecka od monitora powinna wynosić 40-50cm. W przypadku komputera stacjonarnego, istotne jest, by  monitor stał wyżej niż klawiatura. 
Idealne biurko powinno posiadać funkcjonalne przegrody, dzięki którym wszystkie przybory znajdą się we właściwym miejscu. To nie tylko sprzyja łatwej organizacji, ale również wygodzie w korzystaniu z dostępnych pomocy naukowych.
 
 
Ustawienie biurka to podstawa 
 
Na koniec należy pamiętać o właściwym ustawieniu biurka, najlepiej prostopadle do okna. Biurko osoby praworęcznej powinno stać lewym bokiem do okna, natomiast leworęcznej – prawym bokiem. Dzięki takiemu ułożeniu, uczeń nie będzie zasłaniał sobie światła podczas odrabiania zadań. Co godzinę zaleca się  oderwać wzrok od ekranu komputera czy książki i spojrzeć za okno, regeneruje to  wzrok pozwalając odpocząć oczom. Najbardziej niekorzystnym jest położenie biurka tyłem do okna lub drzwi. Ciągłe odwracanie się w stronę wchodzących do pokoju rodziców rozprasza i powoduje dyskomfort. Jeśli jesteśmy zmuszeni do  ustawienia biurka pod oknem, pomyślmy o  o zamontowaniu rolet bądź żaluzji, aby światło nie oślepiało oraz nie męczyło oczu. 
W pobliżu biurka mogą znaleźć się regały czy półki z książkami, aby nie zmuszać ucznia do ciągłego wstawania po potrzebne przedmioty. Przydatna może okazać się również tablica korkowa, kalendarz oraz zegar, które pomogą uczniowi zarządzać czasem, a na tablicy oprócz notatek mogą znaleźć się zdjęcia, przypinki, które nadadzą przestrzeni nieco bardziej przyjazny charakter.  
 
Więcej porad oraz inspiracji w bezpłatnym poradniku „Biurko na szóstkę”.
Poradnik do pobrania po kliknięciu w obrazek poniżej.
 
 
 
 
* źródło: https://dzieckowwarszawie.pl/artykul/ile-czasu-dzieci-odrabiaja-lekcje
** źródło: https://phf.edu.pl/articles/2013-2-9.pdf